CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, November 17, 2009

BEKAM

Bekam merupakan salah satu rawatan perubatan Islam yang dianjurkan oleh Rasullullah s.a.w. Bekam merupakan istilah Melayu yang bererti perlepasan angin dalam badan atau darah kotor dari badan. Dalam bahasa Arab bekam dikenali sebagai 'Al-Hijamah'. Antara jenis penyakit yang boleh dirawat dengan kaedah bekam ialah darah tinggi, kencing manis dan angin-angin dalam badan.
Pengeluaran darah yang kotor dalam badan dengan kaedah bekam ini boleh dilakukan dengan menggunakan tanduk kerbau, gading gajah, batang buluh, gelas, lintah atau yang paling moden dengan alat vakum. Kat sekolah aku ada seorang guru yang mahir dalam bab bekam, membekam ni. Jadi pada hari-hari terakhir persekolahan ni, banyaklah guru yang mengambil kesempatan dengan rawatan secara percuma ni. Maklum kebanyakan guru lelaki ni dah separuh abad maka banyaklah penyakit yang menimpa mereka.



Hari ni giliran kawan aku yang seorang ni. Dia ni kalau tengok badan memang macam banyak penyakit. Maklum selalu pergi 'over sea'. Ingatkan selepas kawan aku ni aku nak cuba juga. Tapi tengok darah pekat yang keluar macam takut pulak.