CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, December 23, 2008

CUTI-CUTI MELAKA

Cuti sekolah dah hampir ke penghujung. Sepanjang cuti ni, selain ada part time, di kampung setiap minggu ada kenduri Walimatul Urus. Anak-anak dah sibuk bertanya bila nak berjalan. Jadi, padi hari Isnin 22 Dis, aku bawa keluarga ke Melaka. Destinasi pertama: Zoo. Walaupun entah untuk kali ke berapa. Jadi, pagi-pagi masak untuk bekalan (bukan nak jimat tapi lebih menyelerakan) bertolak dan sampai jam 10.00 pg.


pintu hadapan Zoo Melaka

Lepas tension tengok gelagat lucu binatang. Nak ajar anak-anak untuk mengasihi makhluk ciptaan Allah. Walaupun bukan hari minggu, namun ramai pengunjung ke zoo ni. Mungkin antara zoo yang menarik di Malaysia berbanding zoo yang lain yang hampir pupus.

unta



menumpang kasih



Pak Belang



di puncak dunia

Lepas zoo, makan di Hutan Simpan Air Keroh, ke Bandar Hilir pusing-pusing dan balik sampai rumah pukul 6.00 petang.





























Monday, December 8, 2008

korban.....

Selamat Hari Raya Idil Adha kepada semua pembaca blogku. Hari ni kat kampungku seperti tahun-tahun lepas ibadah korban dilakukan walaupun dalam keadaan hujan lebat yang turun sejak malam lagi. Hujan rahmat. Sebanyak 12 ekor lembu telah dikorbankan termasuk seekor yang disumbangkan oleh stesyen radio Era. Aku kagum dengan kerja sama dan muafakat yang ditunjukkan oleh penduduk kampung bermula dengan kerja-kerja menumbangkan lembu, melapah, memotong daging, menimbang dan membuat penghantaran. Semua dilakukan secara kerja sama. Alhamdulillah sebelum masuk waktu Zohor selesai semua kerja.
melapah kulit lembu

bagi sama rata bang jangan terlebih terkurang

sebahagian daging yang siap dipotong
Disebabkan penduduk kampungku yang hanya sekitar 150 buah rumah maka 12 ekor lembu adalah banyak. Jadi pengagihan daging melangkau ke penduduk di petempatan PPRT (penduduk rakyat termiskin) yang berhampiran. Lauk untuk sebulan lepas. Lepas rendang, kari lepas kari, beriyani, lepastu panggang dan bermacam resepi lagi. Tahun depan kalau ada rezeki Insyaallah ada lagi.

Friday, December 5, 2008

Part Time Lecturer

Lama aku tak menulis dalam blogku ni. Walaupun cuti sekolah aku masih sibuk juga. Seperti biasa cuti sekolah ni aku dapat tawaran lagi untuk pensyarah sambilan di IPTHO (Institut Perguruan Tun Hussein Onn Batu Pahat) Cari duit tambahan. Kali ini aku mengajar kumpulan KPLI (R) -KDC dan KPDM-PLPS (Pra-Sekolah) - untuk guru-guru Kemas. Seronok juga mengajar bakal-bakal guru ni. Teringat masa kat maktab dulu.
sedang tekun mendengar kuliahku.



guru-guru kemas. Lepas ni gaji dipolma



sedang membuat pembentangan - ada markah tu

Kedua-dua kumpulan ini aku mengajar Bahasa Melayu Komunikasi. Bakal cikgu, kena pandai berkomunikasi apatah lagi berhadapan dengan murid-murid. Jangan nanti guru bercakap di depan, murid-murid tidur di belakang - boring. Sebabtu komunikasi ni penting kan cikgu.......